Tuesday, July 22, 2014

Am Waiting For A Perfect Man!




Saya menerima kiriman gambar ini dari teman di Facebook. Tidak pasti ini satu ejekan, sindiran atau nasihat yang tulus ikhlas. Memandangkan di bulan mulia ini, bulan Ramadhan, saya bersangka baik. Ini nasihat orang yang sedang serkap jarang mungkin. Mungkin saja, orang yang banyak korek cerita atau rahsia orang tapi tidak tahu kesuluruhan cerita. Dengan mudah, mereka membuat analisa sendiri. Sungguh senang jadi manusia kan?

     Memandangkan saya kurang gemar sekali dengan sikap segolongan manusia ini. Suka mengorek cerita orang lalu menyebarkannya dan membuat analisa sendiri. Jadi saya memilih untuk menasihati diri saya terlebih dahulu. Kerana saya juga manusia biasa yang tidak terlepas dari melakukannya. Agar tidak dipandang jelek oleh pemilik cerita, apatah lagi dipandang jelek Tuhan. Na’uzubillah.

     Kita kembali ke tajuk sebenar. Waiting for a perfect man (Menunggu Lelaki yang Sempurna)? Siapa yang tidak mahu memiliki pasangan hidup yang sempurna? Beritahu saya.. Kalau diberi pilihan, pasti semua wanita di dunia ini menginginkannya. Tipulah kalau tak mahu. Bajet baik lah kalau menolak. Rezeki jangan ditolak kata orang. Bukan senang. Tapi persoalan di sini, sempurna yang bagaimana. Dan bagaimana boleh dikatakan seorang itu itu adalah sempurna?

     Dari segi materialnya, sempurna itu lengkap dari segala segi. Ketampanan wajah (yang ni letak nombor satu. Hahaha), kekayaan harta, ketinggian ilmu, kemuliaan akhlak dan peribadi, alim dan beragama, maskulin, keturunan hebat. Waah! Cukup pakej. Siapa tak mahu? Peerrggh.. tapi wujudkah lelaki macam ni dalam dunia? Tu yang tunggu-tunggu, sampai jadi tengkorak tu.. kalau wujud satu dalam seribu. Yang satu itu, belum tentu hendakkan kita. So sad..

     So, this is what I am waiting for? Bodohlah saya.. dan bodohlah anda.

     Ya, dari segi material itulah disebut sebagai kesempurnaan pada kaca mata kebanyakan manusia. Yang diajar dalam kisah-kisah fairy tales. Maka, perempuan yang hidupnya dalam dunia pari-pari pasti ternanti, bila gerabak diraja akan datang menjemput. Tapi, hello! We are not a kid anymore.. kita sedar tentang itu. Kita bukan budak-budak yang tergila-gilakan putera raja lagi.

     Semakin kita dewasa, we became more realistic. Kita sedar pakej sempurna yang ada itu hanyalah pada kaca mata material semata-mata. Hakikat kesempurnaan itu sebenarnya adalah berbeza di mata manusia. Kalau tidak, mesti tak ada orang dalam dunia ni berkahwin. Semakin kita membesar, kita jadi sedar, mencari yang sempurna itu hanya angan-angan dan keinginan perasaan semata. Tetapi sebenarnya, untuk menyempurnakan separuh agama, kita mengharapkan yang sempurna di hati bukan semata-mata sempurna di mata.

     Kita sedar akan kekurangan yang ada pada diri kita. Selaku manusia, kita lemah dan tidak sempurna. Begitu juga bakal pasangan kita. Jadi kita belajar untuk menerima. Lalu kita bersetuju untuk menerima dia sebagai pelengkap dalam episod kehidupan. Apakah orang yang berkahwin itu, pasangannya semua sempurna? Pasti tidak. Tetapi akad janji yang dilafazkan, sebagai tanda kita menerima dialah yang paling sempurna untuk kita.

     Bagaimana mahu mencari yang sempurna untuk kita? Bila hati kita mula menerima kesempurnaan yang ada pada seseorang seadanya. Itulah namanya jodoh. Bila anda mula bersedia untuk menerima kekurangan orang lain, anda mula tidak mempersoalkan banyak perkara tentang dirinya, dan anda mahu menerima dia seadanya. Itulah cinta. Dan itulah jodoh anda. Insan yang telah Allah tetapkan untuk anda semenjak di Luh Mahfuz.

     Kenapa sekarang tidak boleh bertolak-ansur dengan sikap, rupa paras, status kewangan atau kedudukan social, atau juga keperibadian seseorang yang datang melamar kamu? Kerana pastinya itu bukan jodoh kamu. Atau masih belum tiba masanya. Bila tiba masanya nanti, segalanya bukan menjadi persoalan besar. Dada kamu lapang menerimanya. Walau bukan immediately, tetapi suatu hari nanti akan juga bersedia untuk menerima.


     Jadi, bila ditanya apakah kamu sedang menunggu lelaki yang sempurna? Dengan yakin, saya jawab. Ya. Sempurna di hati saya. Sempurna yang telah Allah tetapkan bertepatan dengan kadar kesempurnaan saya. Bukan sempurna di kaca mata material manusia, tentunya. 

No comments:

Post a Comment